De Fiat 500 is uitgerust met een semi-automaat, een super robuust en simplistisch systeem dat over het algemeen garant staat voor een zuinig verbruik en zorgeloze kilometers
Wat is een semi automaat?
Een semi-automaat houdt eigenlijk in dat de auto een normale handgeschakelde transmissie heeft waarbij een robot zowel uw linkervoet om te ontkoppelen als uw rechterhand om te schakelen vervangt. Dit systeem bestaat uit 4 delen:
- Een hydraulische pomp met reservoir dat druk opbouwt om de robot te bedienen
- Het schakelgedeelte dat de gewenste versnelling selecteert onder hydraulische druk
- Het koppelgedeelte dat de koppeling laat opkomen en ontkoppelt op hydraulische druk
- De computer (het brein) dat als deze processen aanstuurt.
Problemen (Wij zijn één van de weinige die al deze problemen gericht kunnen verhelpen!) – Neem hier contact op!
De Fiat 500 Automaat gaat toch al een tijdje mee sinds 2007 en daarom zien we steeds vaker dat er problemen ontstaan in het schakelsysteem en ondanks dat het systeem eenvoudig lijkt in de eerste instantie betekent dat niet dat de problemen niet complex zijn.
Omdat het toch een vrij complex proces is kunnen er op veel vlakken problemen ontstaan welke vaak moeilijk vast te stellen zijn. Ook heeft fiat de computer niet slim genoeg gemaakt om doormiddel van foutcodes de garages naar de pijnpunten te verwijzen en wijzen de foutcodes die uitgelezen worden vaak volledig in de verkeerde richting.
Doordat er vaak verkeerde diagnoses gesteld worden kost de reparatie over het algemeen veel meer dan eigenlijk nodig is.
Er zijn veel manieren waarop de Fiat 500 problemen kan geven op het schakelsysteem, denk hierbij aan:
- Plotseling in zijn Neutraal springen van de versnellingsbak tijdens het rijden.
- Helemaal niet meer willen rijden en in zijn neutraal blijven staan.
- In een versnelling blijven hangen.
- Abrupt koppelen en ontkoppelen.
- Piepende, schrapende of klapperende geluiden uit de versnellingsbak.
Veelal zijn bovenstaande problemen gekoppeld aan de volgende foutcodes:
- P060C85 / P060C – Transmissieregeleenheid defect (Algemene fout systeem) – signaal boven toegestaan bereik
- P060A79 / P060A – Transmissieregeleenheid defect – mechanische verbindingstoring
- P17431C / P1743 – Koppelingpositiesensor – Circuitspanning buiten bereik
- P174315 / P1743 – Koppelingpositiesensor – Circuit kortgesloten met accu of onderbroken
- P17737B / P1773 – Doorstroming/druk hydraulisch circuit – laag vloeistofpeil
- P291177 / P2911 – Storing in koppelingsubsysteem (Koppelingsregeling of vergrendeld) – Aangestuurde positie onbereikbaar
- P291572 / P2915 – Storing in versnellingsbaksubsysteem (koppelen mislukt) – Actuator geblokkeerd in geopende stand
- P291771 / P2917 – Storing in versnellingsbaksubsysteem (schakelen vergrendeld) – Actuator geblokkeerd
- P181079 / P1810 – Storing in koppelingsubsysteem (koppeling niet geopend voorafgaand het schakelen) – Mechanische verbindingsstoring